Karbon çıta imalatı

Uçurtma yapımında kullanılabilecek her türlü malzeme hakkında bilgi. Malzeme bulunacak yerler.
adnanbak
Posts: 42
Joined: Tue Mar 04, 2008 3:25 pm
Location: Sakarya-Akyazı

Karbon çıta imalatı

Post by adnanbak »

Beni uçurtma Dünyası ile tanıştırdığı için Martı Uçurtma Kulübü üyelerine teşekkürler.
User avatar
Altan
Site Admin
Posts: 3734
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:17 pm
Location: İstanbul / Küçükçekmece
Contact:

Post by Altan »

Adnan bey, verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. Umarım siz de bu hobinin keyfini çıkarabilenlerden olursunuz. :D
Altan Güvenni
Uçucu madde bağımlısı.
adnanbak
Posts: 42
Joined: Tue Mar 04, 2008 3:25 pm
Location: Sakarya-Akyazı

Post by adnanbak »

Uygur bey; Sizlere geç cevap verdiğim için özür dilerim. Yeğenlerim bir tekstil atölyesi açtılar, benim atölye olarak kullandığım yeri kesim atölyesine çevirme durumumuz vardı ( nitekim öyle oldu) onun için size bir cevap verebilmem için durumun netleşmesini bekledim, çünkü geldiğinizde boşuna gelmiş olabilirdiniz. Şu anda eşyalarımı bodrum katta küçük bir odaya doldurdum. İşlerimin bir kısmını biraderin kask imalathanesinde yapıyorum, çoğunu da sanayide fason yaptırıyorum. Bunları geldiğinizde hayal kırıklığına uğramamanız için ayazıyorum. Fakat şayet gelirseniz, gelirken yanınızda tamir edilmesini istediğiniz parçaları da getirirseniz, birlikte tamir edebiliriz, siz de tamir etmeyi öğrenmiş olursunuz ve gerekli ekipmanlar hakkında da bilgi sahibi olursunuz. Bir pazar günü bekliyorum. Sizleri ağırlamaktan onur duyarım. Geldiğinize pişman olmayacağınızı tahmin ediyorum. Yerim Sakarya'nın Akyazı ilçesinde. Saygılarımla. Adnan Bak
adnanbak
Posts: 42
Joined: Tue Mar 04, 2008 3:25 pm
Location: Sakarya-Akyazı

Karbon Çıta imalatı

Post by adnanbak »

iki adet esnek ve aynı özellikte karbonn çıta aldım, bunlardan birine ortaya yakın yerden 5-6 cm takviye yaparak o 5-6 cm.lik kısmının esnekliğini ortadan kaldırdım. sonra iki çıtanında tepelerine 100gr. ağırlık bağladım. İki çıtayı da aynı düzeneğe sabitledim,düzenek bir yay vasıtası ile birden hızlanıp, ilerde çarpıp duruyor. Düzenek şiddetle çarpıp durduğu zaman karbon çıtalar ileriye doğru esniyor. Yayın sertliğini ayarlı yaptım. Düzeneği kurup tetik vasıtası ile bıraktım(düzenek oluklu diye tabir ettiğimiz ok atan düzeneğe benziyor,yalnız yay sertliği ayarlanabilir bir düzenek). Aynı işlemi yayın sertliğini yavaş yavaş artırarak tekrarladım, yayın sertliği bir noktaya geldiği zaman esnekliğini 5 cm. kaybettiğim çıta kırıldı. Bu işlemi defalarca tekrar ettim. ( Maalesef resimler ile destekliyemiyorum, bu eksikliğimi en kısa zamanda gidereceğim)
Ortaya çıkan sonuç şu; Esnekliği kaybedilmemiş çıta 1 sefer kırıldı, Esnekliği kaybedilmiş çıtalardan 8 adet kırıldı. Benim çıkardığım netice; çıtların ek yerlerinde kullanılan parçalar esnek olmadığı için yük eşit dağılmıyor, esnekliğin bittiği yerde yük birikimi oluyor ve çıta kırılıyor. Bu sorun ortadan kaldırılırsa kırılma sorununu biraz hafifletmiş olabilceğimizi düşünüyorum.
Ek yapmak için kullanılan parçalardan gönderen olursa üzerinde düşünürüm. Yanında gözden çıkarmış olduğunuz kırılmış sparlarınızıda gönderirseniz iyi olur, bu arada onlarıda tamir etmiş olurum( ücretsiz).
Altan bey; teşekkür ederim. Benden ziyade öğrencilerimin el becerilerini geliştirmek ve boş zamanlarını değerlendirebilecekleri güzelbir hobi edinerek zararlı alışkanlıklardan uzak tutmak amacındayım. Fakat uçurtma işi çok hoşuma gitti, gerçekten çok zevkli. Öyle zannediyorumki zamanla sizler gibi ustaların yanına yaklaşmaya başlıyacağım. 23 nisan bayramı provalarında küçük bir uçurtma gösterisi yaptık bütün öğrenciler bayıldılar( ne yazıkki bayramda rüzgar yoktu) Bu gidişle Akyazıda bütün okullarda uçurtma çok yaygınlaşacak. Tekrar teşekkür eder iyi günler dilerim. Adnan BAK
User avatar
Altan
Site Admin
Posts: 3734
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:17 pm
Location: İstanbul / Küçükçekmece
Contact:

Post by Altan »

Adnan bey çalışmanız son derece güzel. Takdire değer bir iş olmuş. Düzeneği kafamda şöyle canlandırıyorum. Çıtaları yere dik gelecek şekilde bir düzeneğe yerleştiriyorsunuz (saplıyorsunuz.) Bu düzenek hareketli ve itildiğinde (ya da çekildiğinde) bir yere vurduruluyor, uçlarına ağırlık bağlı çıtalar vuruş yönünde esniyor. Doğru mu anlamışım?

Yaptığınız deney sayesinde ben de çıta bağlantıları üzerinde düşünmeye başladım. Gerçekten de uçurtma yere düştüğünde bütün yapı geriliyor. Çıtaları tutan ek yerlerinde esnek malzeme kullanmak kırılmaları önleyecek gibi görünüyor. Örneğin kanat uçlarında yumuşak plastik taraflarda kırılma olmuyor. Zaten bu kısımda çıtalar yumuşak plastiklerin içine giriyor. Orta kısımda çıtanın içinde kalan birleştirme parçası sert olduğu için ve içten kastığı için çıtaları kırıyor.

Ben sürekli çıta kırdığım E2 uçurtmamda çıta boylarını biraz uzun tutarak kırılmayı önlemiştim. Bu fazla uzunluk konstrüksiyonu daha gergin tutuyor ve vurma sırasındaki gerilimi tüm gövdeye eşit dağıtıyor. Kumaş yeterince gergin olduğu için iskelet fazla hareket etmiyor ve ek yerlerinde kırılma olmuyor diye düşünüyorum.

Bu fikirlerin uçurtma yapanlara faydalı olacağını tahmin ediyorum. Tecrübelerinizi bizimle paylaşmanız gerçekten çok yararlı oluyor. Bizim de kafamızı çalıştırmaya başladınız.
Altan Güvenni
Uçucu madde bağımlısı.
adnanbak
Posts: 42
Joined: Tue Mar 04, 2008 3:25 pm
Location: Sakarya-Akyazı

karbon çıta imalatı

Post by adnanbak »

Altan bey Estağfurullah siz zaten sorunun kaynağını benden çok önce çözmüşsünüz. Düzenek de aşağı yukarı tam anlattığınız gibi.
Bağlantı parçalarını görmediğim için sıhhatli bir şey söyliyemiyorum ama polikarbonattan yapılma imkanı yokmu acaba? Çıtanın içinde kalan kısım polikarbonat çubuktan olabilir, dışınada daha kalın polikarbonat sarılabilir. Polikarbonata şekil vermesini bilen varsa yardımcı olabilir. Biliyorsunuzdur polikarbonat kırılmaz, istediğimiz sağlamlık kalınlığında polikarbonatı dıştan büküp ek yerinin üstüne yerleştirebilirsek faydalı olabilir diye düşünüyorum. İyi günler dileklerikle Adnan BAK
User avatar
Spectre
Posts: 1339
Joined: Sun Oct 03, 2004 11:57 am
Location: Bahçelievler, Ankara
Contact:

Post by Spectre »

Keşke bu kadar deney yapıp çıta kırmasaydınız. Zaten kırılma sebebini biliyoruz. Ancak uçurtmaların kırılması genelde dikkatsizlikten oluyor. Yoksa normal şartlar altında uygun çıtaları kullanırsanız ve uçurtmanın dayanıklılık sınırkarını aşacak rüzgarlarda uçurmazsanız kırılma diye bir problem olmuyor.

Eğer bağlantı parçası kullanmak zorunda kalırsak bu aluminyum(pirinç) ya da plastik oluyor. Her halikarda kullandığınız bağlantı çıta üzerinde bir baskı oluşturuyor. Ne kadar uzun bağlantı kullanırsanız karbona/cama binen kuvvet o kadar az oluyor ama ağarlık ve esneme o kadar az oluyor.

Tabi birde çıtanın esnemesini istiyormuyuz. Kumandalı uçurtmalarda sadece kanatlar yere yan çarptığında alt kısmın esnemesi gerekiyor. Onun dışında tamamen esnemeyen bir yapı olması gerekiyor. Bugüne kadar 3-4 ne çıtam kırıldı ve çoğunluğu yerde oldu. hatırladığım kadarı ile 3 kere havada kırıldı (1997 den beri uçurduğumu düşünürsek gayet normal). Birisinde çıtayı ters taktığımdan dolayı diğer ikisinde ise uçurtmanın yapamayacağı hareketleri uçurtmaya yaptırmaya çalışırken oldu. Erolun daha çıta kırmadığını biliyorum. Özkan arkadaşım ise bütün uyarılarıma rağmen bilmediği hareketleri yapmaya çalışırken sanırım 1düzine çıta kırdı. (Özkan burdan sonrasını dikkatli oku. Böyle giderse dünyada çıta kıtlığı olacak) Birincisi rüzgarı anlayıp ona göre uçurtma çıkarmak gerekiyor. Kapalı alan uçurtmasını 15mph rüzgarda uçurursanız çıtaların pek bir şansı yok. İyi öğrenemeden yerde ve yere yakın hareketler yapmayın. Genelde yere çakılmaya çok yakın psikolojik olarak insanlar ipi kendilerine doğru çekiyor buda uçurtmanın çok daha sert ve kötü bir açı ile yere çarpmasını sağlıyor. Bu çıtalar üzerine basıldığında dayanıklı olması için yapılmadığı için sakın üzerine basmayın. Çıtaların özellikle alt spreaderın doğru takıldığına emin olun. Uçurtmanın yapamayacağı hareketleri uçurtmaya yaptırmaya çalışmayın. Üst seviye uçurtmaları hemen kullanmaya başlamayın. Hafif olması için herşey limitlerde yapıldığı için kırmanız çok kolay olacaktır.

Aynı şekilde tek ipli uçurtmalarda da esnesini istediğimiz/istemediğimiz yerler var. ağlantı noktalarını da buna göre ayarlamak gerekiyor. Yükün daha az olduğu yerlerde kullanırsak ve tüp çıtaların içine bu noktalarda tam uyacak şekilde kuvvetlendirmek amacı ile çıta koyarsanız kırılma ihtimali ortadan kalkar. Tabi ki maksimum uçuş rüzgarı 35km olan bir uçurtmayı 50km rüzgarda uçurursanız buna yapacak birşey yok.

Altanın E2 sine gelince. E2 de büyük bir dizayn hatası var. Orta kısma gerçekten fazla yük biniyor. Buna rağmen çok kısa bağlantı parçası koyduklarından kırılma oluyor. Hypnotist modelinde E2 de kullandıklarından 3-4 kat daha uzun bir bağlantı parçası var. Bu da kırılmayı önlüyor. Açıkçası epey çıtam havada kırıldı. Ancak çoğu olağan dışı hava koşullarında ve yerde arkadaşlar dikkat etmeden taşıdığı için oldu.

Şimdilik bu kadar. Umarım çıtalarınız kırılmaz.
İyi Rüzgarlar,
Ferruh Bayşu
http://www.ucurtma.org

Image
adnanbak
Posts: 42
Joined: Tue Mar 04, 2008 3:25 pm
Location: Sakarya-Akyazı

Karbon çıta imalatı

Post by adnanbak »

Ferruh bey; verdiğiniz bilgilere teşekkür ederim. Benim için çok faydalı oldu.
Çıtalar önemli değil, daha önce başka amaç için kendi yaptığım esnek çıtalar idi.
Bilgi edinmek için soruyorum, bağlantı parçalarını biraz ince yapıp, dışına uygun esneklikte bir malzeme kaplasak faydası olurmu acaba? İyi günler dileklerimle. Adnan BAK
User avatar
Spectre
Posts: 1339
Joined: Sun Oct 03, 2004 11:57 am
Location: Bahçelievler, Ankara
Contact:

Post by Spectre »

Çıta bağlantı noktasında kullandığımız aluminyum dış yada karbon iç bağlantı parçaları doğal olarak çıta üzerinde bir baskı oluşturuyor. Aynı zamanda da ekstra kalılıkdan dolayı bu noktadaki esneme azalıyor. Ne kadar uzun bağlantı parçası kullanılırsa çıtaya binen yük azalıyor ama hem esneme azalıyor hem de ağırlık artıyor. Havada uçarken genelde çok bir problem olmuyor. Tabi önerilen rüzgar şiddetinin dışına çıkılmadıkça. Ama yere çakılma ve taşınma sırasında ki dikkatsiliklerden dolayı ya fazla yük biniyor ya da çıtanın ucu yere takılıp fazla esnetiliyor. Böylece bağlantı noktasından kırılıyor.

Bir alternatif bağlantı noktasını çok yük binen noktalardan uzaklaştırmak. Genelde en çok yük orta kısma biniyor. Özellikle delta şeklindeki tek ve çok ipli uçurtmalarda bağlantı noktasını uca daha yakın yapmak faydalı oluyor.

Uçurtmalarda iki çeşit karbon kullanılıyor. Birinde karbon şeritler boylamasına verilerek tezgahın uzunluğuna göre bouytlanıyor. Hollandada ki fabrikada bu 6 metre. Bir de üst seviye uçurtmalarda wrapped dediğimiz çıta kullanılıyor. Bunda carbon şerit uzunlamasına verilmiyor. Sarılarak gidiyor. Sanırım aşağıdaki resimden anlarsınız.

Image

Bu ikinci çıta üst seviye kumandalı uçurtmalarda kullanılıyor biz ise ilk yöntemle yapılan çıtları kullanıyoruz. Bu yüzden çıtanın en zayıf olduğu noktalar bu uç noktalar. Yanlış kesinde bile parçalabiliyor.

Bir ara fırsat olurda karşılaşırsak birlikte bakıp üzerinde çalışabiliriz ama forumdan bu şekilde görmeden tartışmak gerçekten zor oluyor.
İyi Rüzgarlar,
Ferruh Bayşu
http://www.ucurtma.org

Image
adnanbak
Posts: 42
Joined: Tue Mar 04, 2008 3:25 pm
Location: Sakarya-Akyazı

karbon çıta imalatı

Post by adnanbak »

Haklısınız, Ziya bey 11 Mayıs da İstanbulda uçurtma şenliği olacağını söylemişti. Oraya gelmeye çalışacağım, gelebilirsem görüşürüz. Selamlar Adnan BAK
User avatar
Spectre
Posts: 1339
Joined: Sun Oct 03, 2004 11:57 am
Location: Bahçelievler, Ankara
Contact:

Post by Spectre »

11 Mayıs daki festival 25'ine ertelendi.
İyi Rüzgarlar,
Ferruh Bayşu
http://www.ucurtma.org

Image
adnanbak
Posts: 42
Joined: Tue Mar 04, 2008 3:25 pm
Location: Sakarya-Akyazı

Post by adnanbak »

Ferruh Bey, festivalin 25 ine ertelendiğini bildirdiğiniz için teşekkür ederim. Beni, boşuna İstanbul'a gitmekten kurtardınız.
Post Reply